martes, 8 de enero de 2013

PROJECTE FINAL: Fitxa resum


 
Fitxa PROJECTE FINAL
 
 
PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
-         En la societat actual es pot parlar d’igualtat de gènere?
 
 
RECURSOS HUMANS I MATERIALS NECESSARIS
-         DESTINATARIS: Alumnes de 3r d’ ESO
-         DOCENT: tutor dels alumnes de 3r d’ ESO
-         MATERIALS: aula d’informàtica, ordinadors, projector.
 
 
DEFINICIÓ DEL PROBLEMA
-         El problema que se’ls hi presenta als alumnes de 3r d’ ESO és si en l’actualitat podem parlar d’igualtat de gènere, on en l’actualitat sembla que no hi ha una resposta i una solució ferma davant aquest dilema.
-         Els alumnes hauran de treballar a partir de materials com els de Jonassen.
-         Caldrà destacar que el problema està mal plantejat i que manca d’estructura i que per tal que tingui significat ha d’estar fonamentat per diferents camps com són el de la psicologia, la política, les ciències socials i la història.
-         Caldrà argumentar l’opinió personal i justificar ja que és un problema que n’implica d’altres. Així doncs ho considerarem un problema abstracte.
 
 
PRESENTACIÓ I PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA ALS ALUMNES
-         Davant la classe de ciències socials on es tracten temes diversos on la reflexió sobre les problemàtiques socials en són el principal objectiu.
-         Cadascun dels alumnes haurà de dir la seva opinió i defensar-ho amb les seves vivències, experiències i fets coneguts. Hauran de defensar les postures mitjançant la reflexió i així discutir sobre el tema exposat, i estructurar-lo a mesura del possible i l’aclariment dels conceptes que vagin sorgint.
 
 
FASES DEL PROBLEMA
-         FASE 1: Exposarem el problema sobre la igualtat de gènere tal i com ho veiem nosaltres. Al segle XX hi va haver un gran moviment el qual va defensar la igualtat de gènere on es van implementar un seguit de mesures com per exemple la discriminació positiva. L’augment dels maltractaments cada vegada és més significatiu i es important doncs saber: què s’entén per violència de gènere,  quina posició prenem davant el concepte d’igualtat de gènere, quines mesures són les que es porten a terme i si aquestes faciliten la igualtat, quina experiència tenim sobre aquest tema.
-         FASE2: En aquesta el que analitzarem són el seguit de conclusions a les que arribem sobre: Què és la igualtat de gènere, en quina situació ens trobem en l’actualitat, la situació actual ha de canviar, què proposem per canviar-ho.
 
 
 
 
QUINS ASPECTES TINDREM EN COMPTE
-         Contextuals
-         Actitudinals
-         Emocionals
-         Cognitius
 
 
OBJECTIUS
-         Augmentar coneixements sobre la igualtat de gènere.
-         Conèixer les polítiques socials sobre igualtat.
-         Conèixer els aspectes psicològics que interfereixen en aquest tema.
-         Sensibilització i conscienciació sobre la igualtat.
-         Utilització correcte dels mitjans tecnològics.
-         Correcte utilització dels conceptes.
-         Correcte i adequada argumentació.
 
 
CONTINGUTS
-         Definició
-         Polítiques socials
-         Història
-         Com argumentar
-         Com utilitzar la tècnica mapa conceptual
-         Participació en les activitats
-         Motivació
-         Reflexió
 
 
ARGUMENTACIÓ
-         Treballarem el tema en l’espai de tutoria de la classe de 3r d’ ESO, ja que és un espai que ens permet el treball en equip i també ens permet reflexionar i aprofundir en el tema.
-         Segons la LOE un dels objectius és que els alumnes aprenguin a valorar i respectar la diferència de sexes i la igualtat de gènere de drets i oportunitats entre ells. Refusar els estereotips que suposin discriminacions entre homes i dones. Així doncs es considera que els alumnes ja tenen suficients coneixements previs i forces experiències personals per poder  aprofundir  i fomentar un aprenentatge. Proposo aquest problema tenint en compte els principis de l’aprenentatge significatiu, ja que crec que és important que els alumnes arribin a un model mental promogut per un canvi conceptual gràcies a les reflexions i de tot el treball que segueix els següents principis : Actiu, conversacional, constructiu, reflexiu, intencional, contextualitzat, col·laboratiu.
-         Crec que plantejant aquesta activitat com a problema arribaré a aconseguir: una representació mental de la situació al món i a més una resolució del problema  requereix una certa manipulació activa de l’espai del problema generen hipòtesis, cercant solucions, tot aquest procés és una activitat conscient per part de l’alumne. Per facilitar tot aquest procés és proposa treballar utilitzant recursos tecnològics  que els ajudin a construir, justificar i debatre les solucions.
 
    
 
TEMPORITZACIÓ DE LES ACTIVITATS
 
 
 
 
 
 
Setmana 1
 
 
 
 
Activitat:
Avaluació inicial
Aquesta activitat consisteix en veure els coneixements previs dels alumnes  i  també perquè ells iniciïn una reflexió sobre els seus coneixements, les seves opinions i les seves creences  respecte la temàtica. Aquesta avaluació consisteix en unes qüestions  que aquest haurà de respondre a partir dels seus coneixements  actuals. Un cop realitzada aquesta activitat es donaran a conèixer les respostes a la resta de la classe
 
 
Setmana 2
Activitat:
Programa documental de tv3 “Igualtat entre homes i dones”
Activitat que pretén mostrar als alumnes  algunes de les diferències en què es troben les dones i els homes al segle XXI
 
 
 
 
 
Setmana 3
 
 
 
Activitat:
Entorn d’argumentació assistit
Mapa conceptual
Argumentació
L’entorn d’argumentació assistit és una activitat que ens permetrà una estructura de discurs . el tutor proposarà un problema i els alumnes hauran de proposar les solucions, màxim tres intervencions en un dels dos temes presentats.
Mapa conceptual és una activitat que es demanarà a l’alumnat organitzi els seus coneixements
L’argumentació permetrà a l’alumne adquirir una habilitat cognitiva estructurant les conclusions i les seves reflexions a partir de premisses i conclusions
 
 
 
 
 
Setmana 4
 
 
 
 
Activitat:
Avaluació final i conclusions
Aquesta activitat consisteix en tornar a passar als alumnes les qüestions de la primera sessió i modifiquin les respostes que creguin convenient  justificant aquesta modificació. Un cop realitzada aquesta activitat hauran de fer les conclusions de tot el procés què pensava i sabia en un principi, què sé ara i què penso ara i finalment que m’ha facilitat i què m’ha ajudat dur a terme aquest canvi conceptual.
 
La funció del tutor consistirà en estructurar les activitats promovent un fil conductor per facilitar l’aprenentatge de l’alumne. També haurà de potenciar per a la motivació, la participació de l’alumnat i  també facilitar l’aprenentatge.
Durant el procés de les activitats el tutor serà el guia i a la vegada els farà reflexionar i així com també despertar la curiositat dels alumnes provocant una profunda reflexió.
 
AVALUACIÓ
Totes les activitats seran avaluades, en funció dels diferents criteris i el resultat final esdevindrà de l’evolució de l’alumne.
Aquesta activitat permetrà una observació dels coneixements previs i l’opinió de l’alumne, el progrés d’aquesta es veurà amb l’avaluació final. Tindrem en compte: Participació en l’activitat, l’assimilació del coneixement alhora de fer les conclusions, bona utilització dels recursos tecnològics, coherència entre les premisses i les conclusions
-         Criteris d’avaluació entorn assistit: Participació en l’activitat, recerca d’informació per fomentar les argumentacions, coherència entre les premisses i les conclusions, adequació del discurs amb el tema presentat
-         Criteris d’avaluació mapa conceptual: La profunditat de la xarxa, és vàlida la relació entre nodes i preposicions, bona utilització dels enllaços, exactitud de la informació inclosa, bona utilització del recurs tecnològic (programa Cmap).
-         Criteris d’avaluació de l’argumentació: Nivell de coherència entre premisses i conclusions, recerca d’informació per fomentar-la, adequació del discurs al tema presentat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario