PRESENTACIÓ DEL
TREBALL REALITZAT AMB ELS ALUMNES DE 3r A LA CLASSE DE TUTORIA
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
Projecte que s’ha
dissenyat per dur a terme un procés de construcció de coneixement amb els nois
i noies de 14 a 16 anys alumnes de 3r d’ESO de l’IES de Puig-Reig. El projecte
consisteix en el plantejament d’un problema significatiu, en aquest cas: “Al segle XXI podem parlar d’igualtat de
gènere? El projecte s’ha portat a terme a través d’eines relacionades amb
les noves tecnologies durant les sessions de tutoria.
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
Context
General
|
||
Experiència en ensenyament
|
10
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de
TIC
|
Les fa servir a casa i a classe
|
---
|
Tipus d’escola
|
IES
|
---
|
Localització del centre
|
Poble de Puig-Reig
|
Poble petit amb un institut
|
Connexió
|
Internet. Alta
velocitat
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aules d’informàtica
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
---
|
Context
de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
3r d’ESO
|
---
|
Àrea / unitat
|
Tutoria
|
|
Fites
en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
Avaluació inicial
Visualització documental
Realització mapa de conceptes
Argumentació
Avaluació final
|
---
|
|
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Reflexió sobre
el tema proposat i canvi d’actitud.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Activitat de reflexió, recerca
d’informació.
|
---
|
Activitats
de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Mapes de conceptes amb cmap
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Eina molt vàlida per fer mapes i no és
massa complicada.
|
---
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines representatives i facils d’utilitzar
|
---
|
Dificultats trobades
|
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
|
---
|
Rol del professor
|
El tutor s’encarregarà de proporcionar
espais de reflexió i debat.
|
Activitats semiestructurades
|
Rol de l’estudiant
|
Reflexionar, explorar, descobrir conceptes
i relacions
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat
requerida
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Qüestionari inicial
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Els alumnes són capaços de realitzar
l’activitat tot i que no és del tot estructurada pel tutor.
|
---
|
HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR.
Hola, primer de tot agrair-te
haver acceptat fer aquesta entrevista. A continuació et faré unes preguntes
relacionades amb el treball que has realitzat amb els teus alumnes.
Explica’ns el projecte una mica i
d’on va sorgir la iniciativa.
PROFESSOR.
Doncs el projecte tracta de
treballar la igualtat de gènere ja que es va detectar que en aquest curs hi
havia alguns conflictes de trets masclistes i feministes, així doncs es va
veure la necessitat de fer un treball per fer reflexionar als alumnes i crear
un canvi en l’actitud d’aquests.
El projecte es basa en un seguit
d’activitats relacionades amb les noves tecnologies, ja que en aquest curs,
vull dir amb alumnes d’aquestes edats, ja que estem parlant de 3r d’ESO, costa trobar
eines que motivin als alumnes, per tant vaig optar per utilitzar mètodes
atractius i motivadors.
Es va fer una avaluació inicial amb un seguit
de preguntes per tal de valorar com pensaven inicialment, més endavant van fer
un debat a través del facebook, sobre un documental, van haver d’accedir-hi a
través d’un link. També varen realitzar un mapa de conceptes a traves del
programa Cmap seguit d’unes argumentacions i per finalitzar una avaluació final on
s’avaluaran els mateixos ítems que a l’inici.
ENTREVISTADOR.
Quan va proposar el tema als
alumnes els va agradar?
PROFESSOR.
Bé, tot el que és imposat i en
aquest curs sempre costa, ara bé prèviament vam fer una reflexió sobre els
conflictes constants en què ens trobàvem i de seguida van entendre que seria bo
realitzar el treball o si més no intentar-ho. S’ha de dir que els vaig saber
vendre molt bé el projecte.
ENTREVISTADOR.
Un cop vàreu començar a fer el
projecte, els va agradar?
PROFESSOR.
Els va agradar molt, se’ls veia
implicats i motivats i fins i tot alguns feien aportacions voluntàries
d’articles, programes, etc.
ENTREVISTADOR.
Per què vas optar per incloure les
noves tecnologies i ara com també les xarxes socials per realitzar el projecte?
PROFESSOR.
Bé perquè a 3r d’ESO ja se sap que
estan tot el dia enganxats a l’ordinador i havia de buscar alguna cosa que els
motivés, com ja he dit anteriorment, potser el que era més diferent al que
estan acostumats era a organitzar els conceptes en el Cmap, que és per això que
a alguns els va entusiasmar i a altres no tant.
ENTREVISTADOR.
Així doncs com valoraries
l’activitat de fer el mapa conceptual?
PROFESSOR.
Bé
la valoro com a positiva ja que tots se’n van ensortir força bé i era una experiencia nova que cap d’ells
havia realitzat mai.
ENTREVISTADOR.
Com va avaluar els seus
estudiants?
PROFESSOR.
Ho vaig fer partint d’una
avaluació inicial i en finalitzar el projecte els vaig tornar a passar
l’avaluació a veure quins canvis hi havia hagut.
ENTREVISTADOR.
Així doncs es van complir les
teves expectatives?
PROFESSOR.
Si
ja que hi ha hagut un canvi força important en quant a conceptes. I al veure’ls
tan motivats això encara m’ha ilusionat molt més.
ENTREVISTADOR.
Has rebut algun suport per fer el
projecte?
PROFESSOR.
Només l’aprovació de la resta de
professorat.
ENTREVISTADOR.
A
quants alumnes es va realitzar aquest projecte?
PROFESSOR.
Eren 15 alumnes.
ENTREVISTADOR.
Quants anys d’experiència tens com
a professor?
PROFESSOR.
Deu anys.
ENTREVISTADOR.
On
va aprendre l’ús de programes com el del Cmap?
PROFESSOR.
Em
vaig apuntar a un curs durant l’estiu que ensenyaven a utilitzar recursos com
aquest.
ENTREVISTADOR.
Disposaves
d’alguna aula d’informàtica?
PROFESSOR.
Sí. Un cop a la setmana quan
tocava tutoria reservava l’aula per tal que els alumnes poguessin realitzar les
tasques allà mateix.
ENTREVISTADOR.
De quants ordinadors disposaveu?
PROFESSOR.
20 ordinadors un per cada un i
encara en sobraven.
ENTREVISTADOR.
En
cas de no haver tingut un ordinador per persona el projecte s’hauria pugut dur
a terme?
PROFESSOR.
Sí, tot i que amb una altra organització, així
va anar rodat perquè tot el que s’havia de fer en el moment ho podien fer i jo
estava allà per resoldre dubtes.
ENTREVISTADOR.
Tots els ordinadors tenien
connexió a Internet?
PROFESSOR.
Si, si tots.
ENTREVISTADOR.
Quant temps va durar el projecte?
PROFESSOR.
Un
més aproximadament.
ENTREVISTADOR.
Quantes
hores hi vas dedicar en elaborar-lo?
PROFESSOR.
No massa potser 4 hores.
ENTREVISTADOR.
Algú que volgues fer aquest projecte
donaria algun consell?
PROFESSOR.
El meu consell seria que busquin
sempre algun motiu que per als alumnes sigui atractiu treballar, sovint amb
alguns temes et trobes amb la desmotivació i si utilitzes recursos com ara els
ordinadors amb connexió a internet i les xarxes socials sempre s’obtindran
millors resultats ja que fan coses que els agraden combinades amb temes com el
que hem treballat nosaltres.
ENTREVISTADOR.
Ha estat un plaer
poder-te entrevistar. Moltes gràcies i fins una altra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario