PRESENTACIÓ DEL TREBALL REALITZAT AMB ELS
ALUMNES DE 3r A LA CLASSE DE TUTORIA
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
Projecte que s’ha
dissenyat per dur a terme un procés de construcció de coneixement amb els nois
i noies de 14 a 16 anys alumnes de 3r d’ESO de l’IES de Puig-Reig. El projecte
consisteix en el plantejament d’un problema significatiu, en aquest cas: “Al segle XXI podem parlar d’igualtat de
gènere? El projecte s’ha portat a terme a través d’eines relacionades amb
les noves tecnologies durant les sessions de tutoria.
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
|
Context
General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
10
|
---
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de
TIC
|
Les fa servir a casa i a classe
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
IES
|
---
|
|
Localització del centre
|
Poble de Puig-Reig
|
Poble petit amb un institut
|
|
Connexió
|
Internet. Alta velocitat
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aules d’informàtica
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
---
|
|
Context
de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
3r d’ESO
|
---
|
|
Àrea / unitat
|
Tutoria
|
|
|
Fites
en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
Avaluació inicial
Visualització documental
Realització mapa de conceptes
Argumentació
Avaluació final
|
---
|
|
|
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Reflexió sobre el tema proposat i canvi
d’actitud.
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Activitat de reflexió, recerca d’informació.
|
---
|
|
Activitats
de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Mapes de conceptes amb cmap
|
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Eina molt vàlida per fer mapes i no és massa
complicada.
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines representatives i facils
d’utilitzar
|
---
|
|
Dificultats trobades
|
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
|
---
|
|
Rol del professor
|
El tutor s’encarregarà de proporcionar espais de
reflexió i debat.
|
Activitats semiestructurades
|
|
Rol de l’estudiant
|
Reflexionar, explorar, descobrir conceptes i relacions
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat
requerida
|
---
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Qüestionari inicial
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Els alumnes són capaços de realitzar
l’activitat tot i que no és del tot estructurada pel tutor.
|
---
|
|
HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR.
Hola, primer de tot agrair-te haver acceptat fer aquesta
entrevista. A continuació et faré unes preguntes relacionades amb el treball
que has realitzat amb els teus alumnes.
Explica’ns el projecte una mica i d’on va sorgir la
iniciativa.
PROFESSOR.
Doncs el projecte tracta de treballar la igualtat de
gènere ja que es va detectar que en aquest curs hi havia alguns conflictes de
trets masclistes i feministes, així doncs es va veure la necessitat de fer un
treball per fer reflexionar als alumnes i crear un canvi en l’actitud
d’aquests.
El projecte es basa en un seguit d’activitats
relacionades amb les noves tecnologies, ja que en aquest curs, vull dir amb
alumnes d’aquestes edats, ja que estem parlant de 3r d’ESO, costa trobar eines
que motivin als alumnes, per tant vaig optar per utilitzar mètodes atractius i
motivadors.
Es va fer una
avaluació inicial amb un seguit de preguntes per tal de valorar com pensaven
inicialment, més endavant van fer un debat a través del facebook, sobre un
documental, van haver d’accedir-hi a través d’un link. També varen realitzar un
mapa de conceptes a traves del programa Cmap seguit d’unes argumentacions i per finalitzar una avaluació final on
s’avaluaran els mateixos ítems que a l’inici.
ENTREVISTADOR.
Quan va proposar el tema als alumnes els va agradar?
PROFESSOR.
Bé, tot el que és imposat i en aquest curs sempre costa,
ara bé prèviament vam fer una reflexió sobre els conflictes constants en què
ens trobàvem i de seguida van entendre que seria bo realitzar el treball o si
més no intentar-ho. S’ha de dir que els vaig saber vendre molt bé el projecte.
ENTREVISTADOR.
Un cop vàreu començar a fer el projecte, els va agradar?
PROFESSOR.
Els va agradar molt, se’ls veia implicats i motivats i fins
i tot alguns feien aportacions voluntàries d’articles, programes, etc.
ENTREVISTADOR.
Per què vas optar per incloure les noves tecnologies i
ara com també les xarxes socials per realitzar el projecte?
PROFESSOR.
Bé perquè a 3r d’ESO ja se sap que estan tot el dia
enganxats a l’ordinador i havia de buscar alguna cosa que els motivés, com ja
he dit anteriorment, potser el que era més diferent al que estan acostumats era
a organitzar els conceptes en el Cmap, que és per això que a alguns els va
entusiasmar i a altres no tant.
ENTREVISTADOR.
Així doncs com valoraries l’activitat de fer el mapa
conceptual?
PROFESSOR.
Bé
la valoro com a positiva ja que tots se’n van ensortir força bé i era una experiencia nova que cap d’ells
havia realitzat mai.
ENTREVISTADOR.
Com va avaluar els seus estudiants?
PROFESSOR.
Ho vaig fer partint d’una avaluació inicial i en
finalitzar el projecte els vaig tornar a passar l’avaluació a veure quins
canvis hi havia hagut.
ENTREVISTADOR.
Així doncs es van complir les teves expectatives?
PROFESSOR.
Si
ja que hi ha hagut un canvi força important en quant a conceptes. I al veure’ls
tan motivats això encara m’ha ilusionat molt més.
ENTREVISTADOR.
Has rebut algun suport per fer el projecte?
PROFESSOR.
Només l’aprovació de la resta de professorat.
ENTREVISTADOR.
A
quants alumnes es va realitzar aquest projecte?
PROFESSOR.
Eren 15 alumnes.
ENTREVISTADOR.
Quants anys d’experiència tens com a professor?
PROFESSOR.
Deu anys.
ENTREVISTADOR.
On
va aprendre l’ús de programes com el del Cmap?
PROFESSOR.
Em
vaig apuntar a un curs durant l’estiu que ensenyaven a utilitzar recursos com
aquest.
ENTREVISTADOR.
Disposaves
d’alguna aula d’informàtica?
PROFESSOR.
Sí. Un cop a la setmana quan tocava tutoria reservava
l’aula per tal que els alumnes poguessin realitzar les tasques allà mateix.
ENTREVISTADOR.
De quants ordinadors disposaveu?
PROFESSOR.
20 ordinadors un per cada un i encara en sobraven.
ENTREVISTADOR.
En
cas de no haver tingut un ordinador per persona el projecte s’hauria pugut dur
a terme?
PROFESSOR.
Sí, tot i que amb
una altra organització, així va anar rodat perquè tot el que s’havia de fer en
el moment ho podien fer i jo estava allà per resoldre dubtes.
ENTREVISTADOR.
Tots els ordinadors tenien connexió a Internet?
PROFESSOR.
Si, si tots.
ENTREVISTADOR.
Quant temps va durar el projecte?
PROFESSOR.
Un
més aproximadament.
ENTREVISTADOR.
Quantes
hores hi vas dedicar en elaborar-lo?
PROFESSOR.
No massa potser 4 hores.
ENTREVISTADOR.
Algú que volgues fer aquest projecte donaria algun
consell?
PROFESSOR.
El meu consell seria que busquin sempre algun motiu que
per als alumnes sigui atractiu treballar, sovint amb alguns temes et trobes amb
la desmotivació i si utilitzes recursos com ara els ordinadors amb connexió a
internet i les xarxes socials sempre s’obtindran millors resultats ja que fan
coses que els agraden combinades amb temes com el que hem treballat nosaltres.
ENTREVISTADOR.
Ha estat un plaer
poder-te entrevistar. Moltes gràcies i fins una altra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario