viernes, 11 de enero de 2013


PRESENTACIÓ DEL TREBALL REALITZAT AMB ELS ALUMNES DE 3r A LA CLASSE DE TUTORIA

 

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Projecte que s’ha dissenyat per dur a terme un procés de construcció de coneixement amb els nois i noies de 14 a 16 anys alumnes de 3r d’ESO de l’IES de Puig-Reig. El projecte consisteix en el plantejament d’un problema significatiu, en aquest cas: “Al segle XXI podem parlar d’igualtat de gènere? El projecte s’ha portat a terme a través d’eines relacionades amb les noves tecnologies durant les sessions de tutoria.

ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
 
Context General
 
Experiència en ensenyament
10
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa i a classe
 
---
Tipus d’escola
IES
---
Localització del centre
Poble de Puig-Reig
Poble petit amb un institut
Connexió
 Internet. Alta velocitat
---
Localització dels recursos tecnològics
Aules d’informàtica
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja
 
---
Context de la història o cas
 
Nivell dels alumnes
3r d’ESO
---
Àrea / unitat
Tutoria
 
 
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Avaluació inicial
Visualització documental
Realització mapa de conceptes
Argumentació
Avaluació final
---
 
 
---
 
Nivell d’aprenentatge esperat
  Reflexió sobre el tema proposat i canvi d’actitud.
 
---
Tipus d’activitat
Activitat de reflexió, recerca d’informació.
---
 
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades 
Mapes de conceptes amb cmap
 
Raó per la qual la fa servir
Eina molt vàlida per fer mapes i no és massa complicada.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
    Utilitzar eines representatives i facils d’utilitzar
---
Dificultats trobades
 
---
Ajuda / col·laboració emprada
 
---
Rol del professor
El tutor s’encarregarà de proporcionar espais de reflexió i debat.
Activitats semiestructurades
Rol de l’estudiant
Reflexionar, explorar, descobrir conceptes i relacions
---
 
Resultats
 
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida
---
Avaluació de l’aprenentatge
Qüestionari inicial
---
Lliçó apresa pel professor
Els alumnes són capaços de realitzar l’activitat tot i que no és del tot estructurada pel tutor.
---

 

HISTÒRIA COMPLERTA


ENTREVISTADOR.

Hola, primer de tot agrair-te haver acceptat fer aquesta entrevista. A continuació et faré unes preguntes relacionades amb el treball que has realitzat amb els teus alumnes.

Explica’ns el projecte una mica i d’on va sorgir la iniciativa.

PROFESSOR.

Doncs el projecte tracta de treballar la igualtat de gènere ja que es va detectar que en aquest curs hi havia alguns conflictes de trets masclistes i feministes, així doncs es va veure la necessitat de fer un treball per fer reflexionar als alumnes i crear un canvi en l’actitud d’aquests.

El projecte es basa en un seguit d’activitats relacionades amb les noves tecnologies, ja que en aquest curs, vull dir amb alumnes d’aquestes edats, ja que estem parlant de 3r d’ESO, costa trobar eines que motivin als alumnes, per tant vaig optar per utilitzar mètodes atractius i motivadors.

 Es va fer una avaluació inicial amb un seguit de preguntes per tal de valorar com pensaven inicialment, més endavant van fer un debat a través del facebook, sobre un documental, van haver d’accedir-hi a través d’un link. També varen realitzar un mapa de conceptes a traves del programa Cmap seguit d’unes argumentacions  i per finalitzar una avaluació final on s’avaluaran els mateixos ítems que a l’inici.

ENTREVISTADOR.

Quan va proposar el tema als alumnes els va agradar?

PROFESSOR.

Bé, tot el que és imposat i en aquest curs sempre costa, ara bé prèviament vam fer una reflexió sobre els conflictes constants en què ens trobàvem i de seguida van entendre que seria bo realitzar el treball o si més no intentar-ho. S’ha de dir que els vaig saber vendre molt bé el projecte.

ENTREVISTADOR.

Un cop vàreu començar a fer el projecte, els va agradar?

PROFESSOR.

Els va agradar molt, se’ls veia implicats i motivats i fins i tot alguns feien aportacions voluntàries d’articles, programes, etc.

ENTREVISTADOR.

Per què vas optar per incloure les noves tecnologies i ara com també les xarxes socials per realitzar el projecte?

PROFESSOR.

Bé perquè a 3r d’ESO ja se sap que estan tot el dia enganxats a l’ordinador i havia de buscar alguna cosa que els motivés, com ja he dit anteriorment, potser el que era més diferent al que estan acostumats era a organitzar els conceptes en el Cmap, que és per això que a alguns els va entusiasmar i a altres no tant.

ENTREVISTADOR.

Així doncs com valoraries l’activitat de fer el mapa conceptual?

PROFESSOR.

Bé la valoro com a positiva ja que tots se’n van ensortir força bé  i era una experiencia nova que cap d’ells havia realitzat mai.

ENTREVISTADOR.

Com va avaluar els seus estudiants?

PROFESSOR.

Ho vaig fer partint d’una avaluació inicial i en finalitzar el projecte els vaig tornar a passar l’avaluació a veure quins canvis hi havia hagut.

ENTREVISTADOR.

Així doncs es van complir les teves expectatives?

PROFESSOR.

Si ja que hi ha hagut un canvi força important en quant a conceptes. I al veure’ls tan motivats això encara m’ha ilusionat molt més.

ENTREVISTADOR.

Has rebut algun suport per fer el projecte?

PROFESSOR.

Només l’aprovació de la resta de professorat.

ENTREVISTADOR.

A quants alumnes es va realitzar aquest projecte?

PROFESSOR.

Eren 15 alumnes.

ENTREVISTADOR.

Quants anys d’experiència tens com a professor?

PROFESSOR.

Deu anys.

ENTREVISTADOR.

On va aprendre l’ús de programes com el del Cmap?

PROFESSOR.

Em vaig apuntar a un curs durant l’estiu que ensenyaven a utilitzar recursos com aquest.

ENTREVISTADOR.

Disposaves d’alguna aula d’informàtica?

PROFESSOR.

Sí. Un cop a la setmana quan tocava tutoria reservava l’aula per tal que els alumnes poguessin realitzar les tasques allà mateix.

ENTREVISTADOR.

De quants ordinadors disposaveu?

PROFESSOR.

20 ordinadors un per cada un i encara en sobraven.

ENTREVISTADOR.

En cas de no haver tingut un ordinador per persona el projecte s’hauria pugut dur a terme?

 

 

PROFESSOR.

 Sí, tot i que amb una altra organització, així va anar rodat perquè tot el que s’havia de fer en el moment ho podien fer i jo estava allà per resoldre dubtes.

ENTREVISTADOR.

Tots els ordinadors tenien connexió a Internet?

PROFESSOR.

Si,  si tots.

ENTREVISTADOR.

Quant temps va durar el projecte?

PROFESSOR.

Un més aproximadament.

ENTREVISTADOR.

Quantes hores hi vas dedicar en elaborar-lo?

PROFESSOR.

No massa potser 4 hores.

ENTREVISTADOR.

Algú que volgues fer aquest projecte donaria algun consell?

PROFESSOR.

El meu consell seria que busquin sempre algun motiu que per als alumnes sigui atractiu treballar, sovint amb alguns temes et trobes amb la desmotivació i si utilitzes recursos com ara els ordinadors amb connexió a internet i les xarxes socials sempre s’obtindran millors resultats ja que fan coses que els agraden combinades amb temes com el que hem treballat nosaltres.

ENTREVISTADOR.

Ha estat un plaer poder-te entrevistar. Moltes gràcies i fins una altra.

 

 

 

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario